Namngivningskalas

Sitter och filar på planerna inför det stundande namngívningskalaset. Nu tror jag att vi äntligen bestämt oss för tid och plats. Ett dop bestämde vi oss ganska snabbt för att vi inte ville ha utan det skulle vara ett namngivningskalas istället. På senare tid kom däremot tanken om vi skulle döpa ändå och då med hänsyn till tradition och inte religion. Jag tänkte kolla med prästen om man kunde bestämma själv vad som ska sägas i kyrkan od. Det som jag har lite svårt för att stå i kyrkan och ljuga. -ja, vi ska uppfostra vår sonen i den kristna tron.

Vi har nu som sagt var återgått till att vilja ha ett namngivningskalas istället där vi firar Oliver.

Jag har full fårståelse för andra som döper av tradition men för oss känns det inte rätt. Oliver får själv göra ett aktivt val senare i livet om han vill gå med i svenska kyrkan, vilket jag i så fall står bakom till hundra procent.


Kommentarer
Postat av: anouk - En Rookiemammas vardag

Det där har jag aldrig förstått.. Hur kan man vilja att ens barn ska döpas in i den kristna tron utan att vara kristen? Det betyder ju mer än bara tradition...?



Vad ska man i kyrkan och göra om man inte står för det som sägs?

2011-01-06 @ 23:42:16
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie-mamma till Isak

Vi döper heller inte. Men det blir nog ingen namngivningssermoni heller. Får se om det kanske blir ett 6 månaders kalas. Annars få får vi vänta och fira han på sin ett årsdag ist. =)

Kram

2011-01-07 @ 14:07:04
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0