Försäkringskassan

Jag borde ha en egen kategori som heter försäkringskassan.

Jag vet inte om de gör detta men jag tycker att försäkringskassan skulle göra en undersökning bland oss vanliga människor som faktiskt använder sig av deras system för att se vilka brister som finns i praktiken. Det skiljer sig säkert en del från det som kommer fram när de ser över sitt system i teorin.

Skulle göra min begäran för februari och ser att det tillkommit en ruta där det står att de saknar uppgifter angående min arbetsgivare. Jag var i kontakt med dem ang detta innan Oliver föddes och de sa då att jag kunde bortse från detta då de har papprena men att det av någon anledning inte ligger inne digitalt. OK!

Nu stod det som sagt att denna uppgift saknas så jag kontaktade dem med anledning av detta och får då informationen att jag återigen kan bortse från detta iom att jag har ett pågående ärende. Men hur kommer det sig att det har kommit upp en rutan angående detta undrar jag. Ja det kanske har att göra med vår uppdatering av "Mina sidor" får jag till svar. OK!

Kan du då göra en anteckning om att jag har ringt angående detta, undrar jag. Utifall att det skulle bli någon diskussion framöver. Nej, får jag till svar då detta kan komplicera för den handläggare som kollar på ärendet nästa gång (?). Jaha! Är de inte mer kompetenta att anteckningen kan säga just det att jag ringt och undrat över detta?

Jag undrade därpå angående sidan där det står om man jobbar eller kommer begära föräldrapenning i anslutning till den begäran man gör nu. Hur fyller jag i när det blir dags att arbeta och man kanske bara gör det på deltid?

Då får jag till svar att jag kan hoppa över den sidan om inte barnet fyllt 1 år (!?!)

Men varför står inte den informationen där då? Jag sa det att det känns ju väldigt dumt att fylla i fel och sedan försäkra att man på heder och samvete (som det står) har fyllt i rätt uppgifter.

Tillslut säger han att om det är så att jag ska börja jobba och har begärt föräldrapenning så är det bäst att jag ringer dem så löser dem det över telefon.

Men varför har de en onlinetjänst då????

Nä försäkringskassan, skärpning. Utforma era tjänster så att vi vanliga människor kan använda dem.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie-mamma till Isak

Fast det började med 2 kassa nätter då jag inte fick sova av Isaks gnäll men nu är det så ist att han sover till kl 00 hur bra som sen när jag lägger mig så börjar han gny och tillslut vill han ha nappen. Då förstör det mitt insomnande och det tar tid.Blev väckt flera ggr inatt så efter att ha ammat han ca kl 4-5 så lät jag han sova bredvid mig och då sov vi fram tills kl 10. Med några napputspott såklart. =)

2011-01-18 @ 10:25:51
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/
Postat av: Helena

Ja usch vad jobbigt! Jag har ju bara positiva erfarenheter då jag inte behövde sitta i telefonkö och fick ett klart och tydligt svar på min fråga, men tror det var ett case of att jag ringde på exakt rätt tid :-)



När ska du börja jobba? Jag tänkte börja i slutet av augusti någon gång.. Då tar maken över till efter nyår.

kramis

2011-01-18 @ 13:06:24
URL: http://tausert.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0