Tillväxtkontroll

Imorgon ska jag till BM. Sist så hade ju inte SF måttet förändrats nåt sedan gången dessförinnan. Om det fortfarande står kvar på 34 så kommer hon att skicka mig på tillväxtkontroll. Freddan kommer kanske inte kunna vara med beroende på var han befinner sig vid den tiden. Som tur är har jag goa nära och kära... Kompisen erbjöd sig att följa med om det skulle bli så och mamma likaså.

Oavsett om jag måste på tillväxtkontroll så är det inget som oroar, i alla fall inte nu. Kanske blir jag mega nervös imorgon men nu känns det OK. När jag kollar på bilderna från ett par veckor tillbaka så ser jag att jag är inte lika "uppblåst" som tidigare men jag ser inte om magen vare sig sjunkt ellr blivit mindre/större.

Hittade lite info om vad de gör på en tillväxtkontroll
Vid tillväxtkontroll genom ultraljud mäter man barnets huvud (Biparietal diameter=BPD) och buk (AC) . Dessutom mäter man den mängd fostervatten som omger barnet. Om alla mått är normala är barnet troligtvis medelstort. Det händer att du rekommenderas ett nytt ultraljud två veckor senare för att följa tillväxtens process, då fler ultraljud efter varandra säger mer om hur ditt barn växer än en enda ultraljudsundersökning.


Kommentarer
Postat av: Helena

lycka till! Mitt SF-mått låg på 35 både förra gången och nu sist och det var helt normalt sa min BM så hoppas bullen vuxit till sig litegrann så du slipper göra extra kontroller nu..



kramis

2010-09-23 @ 08:22:13
URL: http://tausert.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0