Hos Barnmorskan v 39

SF Måttet var likadant, fortfarande på 34 cm. BM ringde till tillväxtkontrollen för att boka en tid men de tyckte att det såg OK ut. Vi får se hur det ser ut nästa vecka. Kollade på mammas gamla papper från det att hon var gravid med mig och mina systrar. Med en av mina systrar så hade mamma likadant, tre veckor samma sak och sen gick måttet till och med ner 1 cm innan förlossningen.

Jag var lite smått irriterad efter dagens BM besök. Som vanligt så var hon sen... läste innantill för de prover som skulle tas. Lite sådär i förbifarten berättade hon att jag inte hade skydd mot Rubella... bla bla bla!

SAY WHAT!!!!????!!!

Detta har de alltså glömt att informera om. Jag har ju haft tre olika BM under min tid och detta har på nåt sätt fallit mellan stolarna. Likaså min blodgruppslapp som jag fick fråga efter själv. Min Bm förklarade att vaccinationen mot Rubella, röda hund, bet inte på alla. Detta upptäcks i samband med de blodprover som tas i början av graviditeten. Har kvinnan inget skydd så ska hon få en spruta efter förlossningen. Det är även så att kvinnan INTE rekommenderas att åka utomlands då det är högre risk att smittas där. Fick jag denna info, Nej! Har jag varit utomlands, Ja!

Jag fick själv berätta för min BM om detta dså hon var helt frågande inför denna fakta.

När det var dags att känna efter bebisens position så var hon inte 100 på hur den låg. Hon "trodde" att huvudet låg ner men var tvungen att kalla in en annan....

Visst alla är vi barn i början, men hallå....! Det känns som att jag berättar för min BM om hur det är eller ska vara ger förslag på hur det kan vara. Så fort det har varit något så har hon kollat i sina läroböcker, pratat med kollegor etc, hon har alltså aldrig haft ett svar på det jag undrar över.

Ååååååh, så trött man blir.

Hon frågade hur jag upplevt tiden hos MVC och ärlig som jag är så säger jag ju hur det har varit. Att jag har haft tre olika barnmorskor har väl inte varit jättepositivt när vi nu upptäcker att saker glömts. Jag har personligen inte upplevt det hela som jobbigt men jag har heller inte haft en jobbig graviditet. Jag är inte heller osäker eller orolig av naturen utan ganska trygg i mig själv men däremot...

Om jag hade varit orolig, osäker eller upplevt att min graviditet var jobbig. Om det kanske varit en del komplikationer eller om jag behövt ha stöd och ett behov av att ha en relation till en person så tror jag att jag hade haft stora problem med hur saker och ting har varit.

Grrrrr!


Men men allt är bra med mig ändå. Ingen bebis än så jag gissade nog fel. Nu ska jag promenixa med kompisen och sen fika :)


Kommentarer
Postat av: Helena

usch vad dåligt att hon inte har bättre koll! Man tycker ju att de ska kunna sin sak. Är hon yngre??

Jag har ju haft en av den äldre skolan, barsk men ändå så hon lyssnat på en. Hon var dock lite osäker på huvudet nu sist också, så det kanske är svårt nu på slutet?

Det där med SF-måttet att det kan gå ner på slutet det sa hon också faktiskt.. iom att bebis sjunker, så det kanske är helt normalt.



Njut av fikan nu :-)

Kramis

2010-09-24 @ 13:30:56
URL: http://tausert.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0