Får man mer gjort som gräsänka?

Jag har haft en otroligt produktiv helg utan sambo hemma. Om man får mer gjort eller inte vet jag egentligen inte däremot vet jag att jag har fått mer gjort den här helgen än på väldigt länge.

Igår var jag med ett par kompisar på loppis och det var riktigt roligt. Klart bästa fyndet hittills... Mer om det senare. Bjöds på middag hos mamma och hade en lugn kväll hemma.

Idag har jag rensat i garderoben, skapat två lådor till bebisen. Skickat av sommarskorna till källaren, på kö står sommarkläderna som ska samlas ihop nu när morgona mer liknar höst än sommar. Jag har kört 4 maskiner tvätt där de andra fynd som inhandlades igår även fick åka med.

Jag har sytt.....! Tror det eller ej. Två örngott av grymme tyget. Fick lite mersmak och tänkte försöka mig på en amningskudde.

Det blir nog en variant av nedan visat mönster.

På eftermiddagen kom sambon hem. Jag lagade middag till oss samt hans mamma som hälsade på. Nu sitter jag med fötterna uppe och har slutat för dagen. Nu får sambon ta resten :)

Amningskudde mönster

 


Amningskudde mönster

 

Mönsterbeskrivning till amningskudden


Måtten är 30 cm på bredden och 80 cm på vardera “långsida”. Snörena gör man hur långa man vill, men ca 50 cm blir ganska lagom.

Vad du behöver:

  • Ett gammalt lakan
  • Valfritt, snyggare yttertyg, ca 1,5 meter.
  • En dragkedja till ena yttersidan på yttertyget.
  • En stor tallrik, gärna 35 cm i diameter, men inte större
  • ca 30 liter stoppning. Använd styrolitkulor (finns i syaffärer och på Panduro) eller köp billiga IKEA-kuddar eller använd gamla kuddar.

Så här gör du

  1. Tvätta tygerna i 60 grader innan du börjar sy i dem.
  2. Stryk tygerna så att de blir alldeles släta
  3. Vik lakanet dubbelt och nåla ihop det (så det inte glider när du klipper eller ritar).
  4. Rita upp mönstret direkt på tyget. Hörnen låter du vara vinkelräta.
  5. Runda av hörnen med hjälp av tallriken.
  6. Nåla utmed kanten.
  7. Lägg en cm sömsmån runt hela mönstret och klipp ut.
  8. Sicksacka kanterna.
  9. Sy ihop amningskudden, men lämna en liten öppning i böjen.
  10. Vänd påsen ut och in så att rätsidorna kommer utåt.
  11. Fyll amningskudden med stoppning. Inte för hårt, för då går den inte att knyta ihop, och den smarta babysitterfunktionen försvinner. Å andra sidan töjer sig tyget något när du använder kudden och med för lite fyllning blir amningskudden slapp och ger inte mycket stöd. Lagom alltså.
  12. Sy igen stoppningshålet för hand.

Fodralet syr du på precis samma sätt som innerkudden, men tänk på följande:

  • Att inte glömma “stropparna”, som gör att amningskudden går att knyta ihop. Klipp en tygbit i fodraltyget på 4×20 cm. Sicksacka kanterna, vik tygbiten dubbel och ha en cm sömsmån. Sy ihop. Nåla fast den i ändarna på amningskudden samtidigt som du nålar ihop tyget (punkt 6). Känns det krångligt så blir amningskudden nästan lika bra utan knytband.
  • Sätt blixtlåset på ena yttersidan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0