Mardrömsnatt

Efter en härlig eftermiddag var det så dags för en madrömsnatt.

Mjölkstockningen lättar när bebisen suger på bröstet. Det är bättre än att pumpa. Klockan 21.30 försaökte jag få Oliver att amma men efter ca en minut så var det bara ramaskri. Förståligt när det inte kommer någon mjölk. Från början hade vi bestämt att vi skulle strunta i ersättningen så att han bara ammade under natten och därmed hjälpte det "sjuka"  bröstet men den idén fick vi kasta då han inte fick i sig tillräckligt och bara skrek. Freddan gav då ersättning och jag satte klockan på 00.50 för att pumpa. Då han sedan vi började med ersättning sovit till mellan 3 och 4.30 kändes det som ett säkert kort att tömma brösten runt 01. Men icke... självklart vaknade han en trekvart senare och ja fick då ge det som ja nyss pumpat ut.

Vid kl 5 väckte jag Freddan och sa att han måste ge ersättning innan han går till jobbet. Jag hade då fått tre timmars sömn 2 h+0.5 h+0.5.

Tyvärr funkade inte "knock-outen" som väntat och vi slumrade växelvis ammade till 9 så nattens sömn slutade nog på nåt runt 4 h. Åh va jag uppskattar att Oliver har fått ersättning på kvällen. Nu förstår jag bättre än någonsin hur bra det har varit. Jag har ju haft ett liv och varit ungefär som vanligt. Dagen idag har bara flytit förbi som i en dimma och inte har det varit bättre med feber heller. Tack och lov kom syrran förbi och tog Oliver på en promenad. Tack :)

Pratade med en BM idag som sa att det inte nödvändigtvis behövde vara det långa uppehåll mellan amningarna nattetid som orsakat mjölkstockningen (vilket jag trodde).

Nu är det helg och jag är glad att vi är två som kan dela på natten. Håller tummarna för att det ska funka som vanligt med ersättningen.

Vill zzzzzova...

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Ja men det är skönt att känna att man inte är ensam om det. Och att ni har det så nu, styrker ju bara den här fasen. Läser ju boken Växa och upptäcka världen. Där står det att det kommer en fas runt vecka 5 och det stämmer ju med oss. =) Skönt att ni delar på natten för så blir det inte här. Och spec inte inatt för sambon var ute och festa. Yipi liksom.

Kram

2010-11-06 @ 10:53:26
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/
Postat av: Helena

Usch vad jobbigt ni verkar ha det!

Låter ju som att ersättningen är det som ni behöver ge Oliver!



kram

2010-11-06 @ 11:20:22
URL: http://tausert.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0