J**la mjölkstockning

På torsdagen började det ju bli mer och mer uppenbart att mjölkstockningen var på väg igen. Jag har nu försökt att dra mig till minnes om det var något som indikerade på det. Jag vet att jag hade huvudvärk på onsdagen och torsdagen men kollade inte tempen. Jag vet också att det vänstra bröstet blev hårdare strax innan amning men trodde att det var för att det rann till. Ja vill verkligen inte få det en tredje gång och försöker med detta komma på vilka signaler som ja bör vara uppmärksam på.

Denna gång är den värre än tidigare och brösten har en "förhårdnad" stor som en apelsin i sig. Det är så fruktansvärt ömt. Att sova på endera sida gör ont, likaså lyfta på armen, bära på Oliver mm. Han har även en förmåga att slå på bröstet när det inte kommer så mkt som han vill.

Trots ersättningen som Oliver har fått på kvällen så har han inte sovit som  tidigare. natten till lördag och söndag så har jag haft han i sängen i brist på energi att gå upp var och varannan halvtimma. I natt däremot sov han precis som tidigare :) Amma vid kl 3 och sen kl 6. Fick höra från väninnan igår att det kan ha att göra med att han tidigare inte fått i sig tillräckligt under dagen och att han därför inte sovit mer än en halvtimma i taget under natten trots ersättning på kvällen.

NU hoppas jag bara att mjölkstockningen kan ge sig. Har nässpray för utdrivningsreflexen, vetekudde, växlar amningsställningar (vi blir bra på akrobatik), skyddar med värme, skippar bh, masserar försiktigt vid amning, ammar oftare med mera med mera. Nån som har något annat förslag???


Kommentarer
Postat av: Helena

Tyvärr har jag inga fler tips... hade det en gång och har sedan dess skippat amningsbhn med byglar och kör bygellöst, med bröstvärmare och ser till att amma ofta.

Har hittills inte fått tillbaka det (knack i trä) så jag kör vidare på det! Håller tummarna att du blir av med det nu, en gång för alla.

kram

2010-11-08 @ 12:11:34
URL: http://tausert.wordpress.com
Postat av: Emmy



Fy låter riktigt jobbigt. Se upp nu när det blir kallt också!

2010-11-08 @ 12:18:47
URL: http://artanimagen.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Duscha varmt på brösten för att förebygga kanske. När jag kände att det var på gång så duscha jag varmt på brösten. Eller jag försökte göra det som en vana varje dag när jag duschade så spola jag varmt på brösten.



Sen ska man väl försöka amma så mycket som möjligt på det bröstet som är ömt. Kanske ammar du för lite så det blir stockning. Ammar du innan du ger ersättning?

Kramar!

2010-11-10 @ 12:46:27
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0