Återbesök - check, F-kassan - krånglig

Återbesöket gick jättebra, förutom att vi var tvugna att vänta en hel timme innan vi fick träffa doktorn trots att vi hade en tid. Grrr hatar att vänta, nada tålamod. Läkaren tyckte att det såg bra ut. Tyckte däremot att det var konstigt att det läckte så rikligt. När han kollade med ultraljudet så såg han ett område ca 32 mm x 18 mm som var mörkt vilket indikerar på vätska. Troligtvis, iom att det för övrigt ser så bra ut, så är detta endast en samling mjölk och inte var. Jag får komma tillbaka för ytterligare ett återbesök nästa vecka för att se hur det ser ut då. Denna läkaren var samma som den tidigare noga med att poängtera att känner jag minsta smärta, får rodnad eller feber så måste jag komma in med en gång. Fingers crossed att detta inte sker. Nu ska jag sluta med penicillinet på onsdag och har därmed endast kroppen att förlita mig på gällande läkningen men än så länge har det ju gått bra :)

Men hur snurrigt är det med sjukskrivning och försäkringskassan då????

Efter ca 40 min i telefon fick vi rett upp hur vi skulle göra. Jag ringde ändå innan jag blev inlagd på sjukhuset för att se vad som skulle göras och av vem (mig eller sambo). Man får ju så mycket olika info var gång man pratar med dem känns det som.

Första gången sa de att om jag ska vara sjuk så måste någon annan vara hemma för att ta hand om barnet. Dvs jag kan inte "pausa" föräldradagarna om inte någon annan tar ut dem, vilket endast är Freddan. Så är det inte, då det inte alltid är den som har rätt till föräldradagar som är hemma och hjälper till utan kan vara en mormor, faster eller liknande.

Nu har jag nog fått lite kläm på det i alla fall. Måste bara begära ett nytt intyg från läkaren som sjukskrev mig från och med den dagen jag skrevs ut och inte den dagen jag skrevs in.

Summan av kardemumman är att man kan vara sjuk i sju dagar utan sjukintyg. Man ska göra en sjukanmälan första dagen då man är sjuk men detta kan göras i efterhand man måste då ange skäl till varför anmälan görs senare. När man är sjukskriven så är föräldradagarna pausade och man kontaktar försäkringskassan då man är "tillbaka" som föräldraledig.

Lätt va? Denna informationen kunde väl stå klart och tydligt på hemsidan? Jag hittade den då inte. Inte heller fick jag denna info första gången jag var i kontakt med dem. Försäkringskassan.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0