Jävla människor!

Idag var jag ju som sagt på intervjun. Det var ett företag som heter SE360 här i Göteborg. Jag sökte en projektanställning på tre månader som koordinator. Vid samtalet över telefon så berättade jag bland annat att jag var gravid. Jag vet att det inte ens var nödvändigt att berätta iom att gällde 3 månader men jag är ofta överärlig och ville inte dyka upp med en kula på magen vid intervjun och inte få jobbet just därför. Tji fick jag….

 

Allt var jättebra och jag fick ett gott intryck av firman samt de som jobbar där. Jag kände att vi ”klickade” och kom till och med så långt som arbetstider, när jag kunde börja, lön mm.

 

De berättade att jag var en av tre som de valt att intervjua (utav 200 ansökningar) och att de kommer gå vidare med 2 st som får provjobba för att se vem som platsar. De frågade om jag var intresserad och om det kändes som ett jobb som kunde passa mig.

Det kändes som att en av platserna var spikade.

 

På eftermiddagen fick jag samtalet där jag tappade hakan av sättet hon uttryckte sig på. Det var det dummaste jag hört och det ska komma från ägaren.

 

Hon sa att de uppskattade att jag var ärlig med att jag var gravid men att det i detta fall var till min nackdel. De väljer att inte gå vidare med mig iom att jag är gravid då de hade i bakhuvudet att den person som fick jobbet även kunde få fortsätta om det blir behov längre fram. Iom att jag är gravid så kommer jag ju inte kunna jobba på ett år efter det att bebisen har kommit ut.

 

1. Jobbet som utsatt gällde 3 månader – det finns inget som säger att jag inte skulle kunna jobba den utsatta tiden.

2. Hur länge jag ska vara ledig ska väl inte dem ha med att göra. Idag är de flesta mammor hemma en längre tid men en del går faktiskt tillbaka efter bara ett par veckor. Vad är det som säger att inte jag tänkt göra det?

3. Det är fullkomligt diskriminerande och totalt olagligt att välja bort någon för att personen i fråga är gravid.

 

Det är en sak att tänka det, det är en helt annan att ange det som anledning till att inte anställa någon oavsett tillsvidareanställning, vikariat, projektanställning eller timvikarie.

 

Folk på ”jobbet” blev som tokiga. De uppmanade mig att gå vidare med detta. Prata med advokater, press etc. Den ene hade kontakter där den andra här. Vi har ju två jurister inhouse och en av killarna som jag pratade var borta och pratade med dem om vad man kunde göra.

 

Alla var jättegulliga och helt på min sida men jag vet inte om jag orkar driva nåt sånt just nu.

 

Jag känner mig otroligt diskriminerad, det är verkligen sådana här situationer som man tänker på när man planerar att bli gravid och är arbetslös.

 

Jävla människor, rent ut sagt.

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Helena

usch vad ruttet! Att de verkligen säger så också, att det var pga att du "inte skulle kunna jobba på ett år" vad vet de? som du sa - det kanske inte alls är vad ni tänkt??

Förstår om du inte orkar gå vidare med det men bra att du outat dem här - nån gång kommer nån som söker jobb där googla på företagets namn och hitta hit.. sånt där straffar sig i längden.



kram på dig!

2010-05-20 @ 21:21:44
URL: http://tausert.wordpress.com
Postat av: Maria

Äh men vilka jädra idioter! Det kunde de väl spottat ur sig redan på telefon, att det kunde handla om förlängning o att det inte va aktuellt då, inte ge en massa förhoppningar. Förstår att du är både ledsen , besviken o förbannad! Man FÅR ju inte diskriminera sådär (jäkla puckon!!!) och du hade säkert vunnit om du tagit det vidare men usch ja, jag förstår verkligen om du inte orkar det...

Tröst-kram

2010-05-20 @ 22:15:48
URL: http://mariasbebisblogg.blogspot.com/
Postat av: anouk - Gravid

Fyy fan alltså. men det jag inte förstår är hur de "vågar" ge grav som anledning? Som du säger- dewt e e n sak och tänka och att man förtår att det handlar om det, men när de ger grav som orsak så lägger de ju i princip anledning till anmälan i handen på dig.?



Jag tycker verkligen du ska gå vidare. även om du inte orkar med jurister osv (vilket jag kan förstå) så ring iaf till tidningen. Det bidrar ju förhoppningsvis till att inte fler blir drabbade och företaget lär sig att de inte kan beh folk hur som helst.

2010-05-21 @ 08:48:36
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Fy fan rent ut sagt!! Gå till facket direkt för så får dem inte göra. Dem måste lära sig att inte diskriminera. Och om fler går vidare så kanske dem lär sig. Blir så arg att jag nästa börjar lipa här. Då kunde dem åtminstone sagt nått dirdekt på telefon och att dem tänkt erbjuda längre än 3 mån i så fall. Och det säger ju inte att du inte kunde ta det ändå för dem får inte göra så! Fy vad arg jag blir!!!

2010-05-21 @ 16:05:13
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0