Dagens ord!

Dagens ord är "Nocebo".

Jag är oftast postitiv och jag är väldigt glad i det mesta och det får mig att må bra men jag vet att det finns människor som väljer att leva sitt liv på ett annat sätt. 
 
Jag har länge sökt efter något som beskriver det faktum att om man omger sig av negativa tankar så blir tillvaron oftast inte positiv och det känns som om det kastas tråkigheter mot en. Man finner sig i det för att man rent av förväntar sig att negativa saker skall ske.

Om man förväntar sig att något skall vara eller bli negativt så blir det många gånger så, det blir alltså en självuppfyllande profetia. Negativa energier frigör substanser som gör att man upplever det som skett som negativt.

Nocebo är "den negativa förväntanseffekten", även motsatsen till placebo som är mer bekant för de flesta.

Fö. så kommer informationen om dagens ord från Susanna Helis bok "föda utan rädsla".
Känner på mig att det kommer komma fler liknande saker ju mer böcker jag läser om mental träning etc etc.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0