Första badet

Jaha kan man bada då???

Hade så väl för mig att jag sprungit på nånstans där det står att man inte ska bada. Nu är det ju så att jag hade tänkt bada i mitt eget badkar och det känns ju inte som om det skulle vara några problem. En undrande känsla säger i alla fall att det kanske är värmen som inte är bra. Mannen skulle ju undvika varma bad och bastu när man var i försöka stadiet. Googlare som jag är (jag och sambon googlar allt möjligt onödigt vetande) så hittade jag ett par trådar...

Detta hittade jag på Trygg Hansa det var en barnmorska som svarat på frågor

Fråga: Är det tillråligt att bada bastu eller bubbelpool under graviditet? Av vilka orsaker skulle det i så fall vara riskfyllt?


Svar: Ja, det är tillåtet för friska kvinnor med normal graviditet att bada bastu och bada i bubbelpool under graviditeten. Barnets puls kan öka något under badet men det är inte farligt.

Ett varmt bad är oftast mycket avslappnande när man är gravid. Det varma vattnet som omsluter kroppen gör att den känns lättare. Tänd gärna några ljus och lyssna på vacker musik. Känn efter hur det känns att vara riktigt avslappnad.

Men avslappning handlar inte bara om att ligga stilla och andas. Verklig avslappning kommer när man använder hela kroppen, gymnastik och andning släpper spänningarna i musklerna.

Om vattnet gått ska man inte bada, då risk för infektion finns. Att duscha med varmt vatten är då ett bra alternativ. Om du känner osäkerhet när det gäller din graviditet rådgör med din barnmorska.


Sen hittade jag det här på netdoktor

När du är gravid ska du inte bada bubbelbad eller sitta i varmt vatten, eftersom höga temperaturer kan vara skadliga för barnet och du själv kan få infektioner i slidan. Det finns också många bakterier och spår av svamp i dessa bassänger, och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid, eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna.

När du är gravid ska du inte bada bubbelbad eller sitta i varmt vatten, eftersom höga temperaturer kan vara skadliga för barnet och du själv kan få infektioner i slidan. Det finns också många bakterier och spår av svamp i dessa bassänger, och din motståndskraft mot dem är nedsatt när du är gravid, eftersom syrabalansen i din slida ändras under graviditeten på grund av hormonerna.

Jag tror att man kommer långt med det sunda förnuftet så jag ska gå och ta ett gött avslappnande bad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0