Lunch med vänninorna

Träffade mina närmaste vänninor för lunch idag. Den ena är i v.39 och den andra i v.38. Rätt långt gångna med andra ord. Det är verkligen helt otroligt hur man blir allmän egendom i samma veva som det börjar synas att man är gravid. Det ska klämmas och kännas och framförallt kommenteras av allt och alla. Den ena av mina vänninor berättade att hon hade varit i en skoaffär för inte så länge sedan där en vilt främmande äldre dam hade kommit fram och klappat på magen och sagt några passande ord. Men snälla.... Sen när är det helt legitimt att ta på främmande människor, framför allt utan att fråga? Hur som haver. Mitt i lunchen sitter vi och pratar om vilka ostar man kan äta etc. (Se info nedan). Vi blir då tillrättavisade av damen som sitter vid bordet bredvid. Hon hade bott i Frankrike i flera år och där informeras inte ens kvinnorna om att det skulle vara farligt med vissa ostar. Jaha, ok, tack för inlägget, intresseklubben antecknar. Jag är så glad för att ha fått möjligheten att kunna vara gravid och även om Fransöserna äter ostar eller spanjorerna äter parmaskinka eller båda dricker vin så tänker inte jag göra det.

OK, dags att skapa lite ordning och reda här i Graviddjungeln redan från början. Jag kommer försöka lägga upp all väsentlig info som jag kan hitta och tror är relevant.

Bra sida för att följa fostrets utveckling Babycenter.

Träning
Det är inga problem att träna. Har läst att det t.o.m är bra. Vårdguiden påpekar de fördelar som träningen har för gravida, de menar att träning är bra förberedelse på vad som komma skall. Enligt gravid.se har "forskare påvisat att regelbunden träning under graviditet får moderkakan att växa till bättre, så att fostret får en ökad syre- och näringstillförsel. Det gynnar givetvis barnets utveckling. Den ökade blodvolymen som träningen kan ge har också en positiv effekt för barnet (utöver ökningen av blodvolym som graviditeten orsakar i sig)."

Kost
Efter allt prat om ostar idag fick jag ett två sidor långt dokument av min ena väninna med all info om vilka ostar man kan och inte kan äta.
Det finns så otroligt många Dos and Don'ts inom området kost och denna blogg kommer säkerligen att uppdateras med jämna mellanrum på just detta området. Nu har i alla fall ämnet ost ragit ut en del frågetecken.

Tillsvidare så finns det en massa info på Babycenters hemsida. Skriv bara ett par nyckelord i sökrutan så hittar du nog vad du söker.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0