Magens storlek

Jag har tidigare nämnt det faktum att man iom en graviditet blir allmän egendom. Kommentarerna haglar från höger och vänster. Det måste inte vara något negativt det är faktiskt ganska kul så länge det inte kommenteras på ett sätt som är stötande eller framkallar negativa tankar eller känslor.

 

Det som jag däremot tycker är väldigt fascinerande och intressant är alla dessa människor som tror sig veta. De vet hur det är i en speciell vecka, de vet hur det ska vara, de vet hur stor magen är i en viss vecka mm mm.

 

De flesta gravida eller de som har varit känner nog igen sig i den situation där folk säger:

-Nämen, oj vad du är stor! Eller helt enkelt tvärtom, påpekar att magen är liten.

 

En bekant frågade mig häromdagen om inte jag var lite liten i förhållande till den tid som är kvar. Nej, sa jag. Faktum är att jag är precis som man ska, rent av medelmåttig då jag ligger rakt på kurvan som BM har för att hålla koll på magens tillväxt. Då undrar jag: Vad får denna person att tro att han vet hur stor en mage är just i den veckan som jag nu är i? Är det erfarenhet? Men vad baseras den på i så fall? Kommer man ihåg exakt hur personer i ens omgivning sett ut i den vecka som jag är i nu?

 

Nä jag tycker som sagt att det är fascinerande med alla dessa som vet…. :)

 

Självklart är det inga konstigheter att de som just gått igenom en graviditet delar med sig av sina erfarenheter. Jag kan själv kommentera andras storlek, viktuppgång, krämpor mm men för mig handlar det om något helt annat då man just nu är i ”samma” situation.

 

Mina närmsta vänner som ganska nyligen gick igenom graviditeter och förlossningar kommer ofta med kommentarer om hur det var för dem i tid som jag befinner mig i.nu. För mig är detta bra och jag frågar också mycket vilket för mig är ett sätt att relatera och förhålla mig till de förändringar som sker i kroppen och knoppen.


Kommentarer
Postat av: anouk - Gravid

det är sanslöst. plötsligt är alla experter... =/

2010-08-01 @ 14:33:31
URL: http://anouk.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej!

Slänger in en kommentar när jag ändå kikat in. Blev tipsad av grannen E, att kika på din blogg för ett tag sen.



Det är alltid roligt att läsa gravbloggar och de tankar och funderingar som finns hos blivande mamman. Man känner igen sig i så mycket. :)



Fick själv alltid höra att jag hade för stor mage, jag skulle säkert få tidigare..(gick 2 v över båda ggr). De flesta jämför säkert med hur deras mage var vid den tidpunkten.Alla är vi olika. Huvudsaken är att bebis i magen mår bra sen spelar de andra ingen roll.



Lycka till och hoppas du får njuta sista tiden utan krämpor och besvär!



/Nina på Högenv.



2010-08-01 @ 20:48:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0