Det är mycket som man inte vet om.

Jag trodde att man i Sverige fick göra abort till och med vecka 12. Läste idag att det faktiskt är till och med vecka 18. Jag slungades från höger till vänster i tanke gångarna innan jag insåg att det måste ju faktiskt avgöras på personlig nivå.

 

Först tänkte jag att det är ju ren skandal. Skulle man ta bort det lilla livet inom sig. Seriöst det är ju verkligen en liten människa i dagsläget om än VÄLDIGT liten. Därefter insåg jag att i vissa fall kan det ju upptäckas väldiga missbildningar etc vid ultraljud som gör att föräldrarna väljer att göra abort.

 

Jag personligen tror inte att jag skulle kunna leva med att ha valt bort ett barn, för det är ju ändå det man gör. Vi kommer ju att gå på ultraljud i vecka 20 först vilket innebär att även om vi skulle upptäcka något fel så får man ändå inte göra abort.

 

Nä usch det är ett känsligt ämne och man ska nog inte tycka och tänka så mycket om man inte sitter i situationen själv och har alla fakta.

 

Men en sak är säker att göra abort i vecka 18 när inga problem har uppstått utan bara för att man inser att det är fel kön till exempel DET är galet.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

ja det är ju helt galet men efter en viss vecka så måste man väl ha allvarliga skäl väl. Eller??

Själv är jag bara nervös för att hjärtat inte ska slå och att jag inbillat mig gravid under tiden hjärtat har stannat på bebis. suck. Rul 3maj.

2010-04-15 @ 13:53:12
URL: http://futurum-nobis-est.blogspot.com/
Postat av: anouk - Gravid

Jag tror tom man får göra abort fram till vecka 22 om det finns särskilda skäl. Känns ju helt absurt. Barnet kan ju överleva fr.o.m vcka 23 liksom.

2010-04-15 @ 18:43:55
URL: http://anouk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0